Brazil! - Reisverslag uit Parati, Brazilië van Karlijn Vermond - WaarBenJij.nu Brazil! - Reisverslag uit Parati, Brazilië van Karlijn Vermond - WaarBenJij.nu

Brazil!

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

19 Februari 2014 | Brazilië, Parati

Donderdagavond 30 januari vloog ik van het koude Ushuaia naar het erg warme Buenos Aires. We vlogen om Buenos Aires heen, wat een grote stad zeg. Het heeft echter lang niet zoveel inwoners als bijvoorbeeld Sao Paulo (20 miljoen), maar drie miljoen.Van het koude Ushuaia kwam ik in het verschrikkelijk hete Buenos Aires terecht. De zon was echter wel van korte duur. Het heeft erg veel geregend tijdens mijn verblijf hier. Warm was het nog wel. Van de 38 gr koelde het af naar 25 gr.

Ik ben die zondag naar de markt in San Telmo geweest. Erg leuk om er rond te lopen. Je wilt eigenlijk alles wel kopen. Ik heb alleen twee mate cups (voor de typische ´thee´ van hier) gekocht. Nu hopen dat ze heel thuis aankomen. Het regende met enige regelmaat dus het was gelukkig niet super druk. Toen we aan het eten waren werd er nog een kort tango optreden gegeven. ´s Avonds ben ik naar een tangoshow geweest. Was heel erg leuk!!

Op maandag heb ik een fietstocht gedaan door Puerto Madero, La Boca, San Telmo en weer terug. We hadden een goede gids, hij had tenminste ook echt wat te vertellen. Ik had me namelijk al afgevraagd wat een appartement in Puerto Madero zou kosten, ongeveer twee miljoen dollar. Aardig duur dus en dat te bedenken dat het hele havenidee in Puerto Madero totaal mislukt is. In La Boca zijn we niet door de sloppenwijken gefietst, wel zo veilig. We zijn langs het stadion van Boca Juniors gereden en uiteraard naar Caminito geweest. Er is eigenlijk maar één bekende straat daar. De straat is maar 50 m lang, heeft duizend kleuren, tangodansende Argentijnen en veel toeristen. Heerlijke sfeer! ´s Avonds ben ik nog op stap geweest met Jacobien en Bernard. Met Jacobien heb ik Spaans gedaan en zij zijn net begonnen aan de omgekeerde route van wat ik doe.

Dinsdag ben ik eens echt door de stad gaan wandelen... De noordkant van de stad ontdekt. Ik ben naar de cemetary geweest. Erg indrukwekkend! Ik heb zowaar ook nog het graf van Eva Peron (Evita) gevonden. Ik ben gewoon een clubje Aziaten achterna gelopen. Dit was niet een heel speciaal graf, behalve dat er heel veel foto´s werden gemaakt. Voor de Japanse tuinen was ik te laat, heb alleen nog door het hek kunnen kijken. De niet functionele mega bloem midden in een park was bijzonder. Niemand weet eigenlijk of die bloem ook echt wat betekend. De rozentuin was mooi. Ik had niet verwacht dat er nog wat zou bloeien maar dat viel mee. Hier ben ik nog aangevallen door een gans. ´s Avonds mijn laatste avond in BA ´gevierd´ met lekker vegetarisch eten en op stap geweest.

Woensdag ben ik vertrokken naar Puerto Iguazu. Na een 22 uur durende busrit kwam ik hier aan. Het was hier weer heerlijk warm, 40 gr zei de thermometer. Het enige moment dat je hier niet aan het zweten was, was onder de koude douche.
Donderdag ben ik naar de watervallen geweest, de Iguazu Falls. Je kunt deze watervallen in Argentinie en in Brazilie bezoeken. Ik ben hier heel wat keer op de foto geweest met Argentijnse meisjes. Ik was hier namelijk samen met Pia. Zij komt uit India dus we vormden samen een soort DuoPenotti... Ik heb hier twee routes door het park gelopen en ik ben op ´safari´ geweest. Eerst in auto door de jungle en toen met de boot langs en in de watervallen. Was heerlijk verkoelend! Het is hier echt zo mooi! Een van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb. Zoveel kracht als dat dat water heeft en het stopt gewoon nooit! Ik ben nog een dagje extra gebleven zodat ik weer met Nicola samen kon reizen. Na kerst heb ik ook een tijdje met haar gereisd.

De grensovergang naar Brazilie was de makkelijkste en snelste tot nog toe. Was een meevaller! We hadden het lopen naar het hostel iets verkeerd ingeschat, was een uur in de brandende zon ipv 10 minuten. Gelukkig was er een heerlijk zwembad dat op ons lag wachten. Zaterdag zijn we naar de Braziliaanse kant van de watervallen geweest. Vanaf hier kon je niet zo dichtbij komen, maar het uitzicht was weer heel mooi.

De volgende dag zijn we naar Campo Grande en vanaf daar naar de Pantanal gegaan. Het is vergelijkbaar met de jungle in Bolivia, maar hier was het heel luxe, voor ons dan. We hadden hier gewoon een warme douche en ik heb hier geen voedselvergiftiging opgelopen!! We zijn hier totaal drie dagen gebleven. Op de eerste dag hebben we een bootsafari gedaan. Waar ik in Bolivia een paar kaaimannen gezien heb, waren er hier ontelbaar! Vooral ´s avonds waren de ogen goed zichtbaar. We hebben best veel dieren gezien, heel veel reigers (die heb ik echt niet op de foto gezet), veel capibara´s, apen, alligators, otters, toekans en veel andere vogels. Dag twee hebben we ´s morgens eerst op piranha´s gevist. Gewoon voor onze lodge. In Bolivia was er geen piranha te bekennen, hier waren er super veel. Ik denk dat we er in totaal wel 30 piranha´s hebben gevangen. Ze zagen er best mooi uit. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn hengel de meeste vissen heeft gevangen maar ik hem zelf niet vastgehouden heb, ik kan heel goed foto´s maken... Daarna zijn we 1 km stroomopwaarts gevaren om vervolgens zwemmend terug te gaan. Hier heb ik wel even moed voor moeten verzamelen. Een uur daarvoor waren ze nog vrolijk op piranha´s aan het vissen en nu ging ik in hetzelfde water zwemmen?! Maar zolang je maar niet stil zou liggen en geen bloedende vingers oid zou hebben, zou het goed komen. Ik heb het overleefd! ´s Middags hebben we gekanoed.. Ik ben nog nooit zo dicht bij een groepje kaaimannen geweest in een heel wiebelige kano. De laatste dag hebben we een jeepsafari gedaan.en een wandeling door de jungle/palmbomenbos gemaakt. Helaas helaas heb ik geen jaguar gezien, alleen een voetafdruk. Wel veel mooie vogels en apen. Na de lunch zijn we naar Bonito vertrokken.

Soms is ook de Lonely Planet niet helemaal duidelijk. We hadden bedacht dat we in Bonito wilden snorkelen in een rivier met super helder water. We dachten, daar loop je even heen en dan ga je snorkelen en in de zon liggen. Was niet helemaal zo. Rio Plata was 1,5 uur rijden, daar hebben we 40 min in een wetsuit door een bos gewandeld en daarna met een gids 1,5 uur gesnorkeld. Ik had het nog nooit eerder gedaan maar het was echt heel leuk. De vissen waren niet mega bijzonder, maar je kon wel veel zien, het water was prachtig helder. Daarna begon het helaas weer te regen dus een kleurtje krijgen zat er niet in. Bonito is maar een klein dorpje, maar wel leuk. De volgende dag zouden we gaan paardrijden. Jaja, ik dacht 1,5 uur op een paard, dat moet ik kunnen. Het had alleen ´s nachts geregend en het ging dus niet door. Ik was oprecht teleurgesteld. De rest van de dag hebben we aan planning besteed, niet mijn favoriete onderdeel van reizen, maar ja anders kom je nergens.

Zondag 16 feb zijn we via Sao Paulo naar Paraty gereisd. Dat ging verre van vanzelf. Na ruim 33 uur zijn we uiteindelijk aangekomen. Paraty, mijn eerste kustplaats in Brazilie. Maar weeer stortregen. Het is hier makkelijker om je haar in de regen te wassen dan onder de douche! Nog warmer ook. Ik moet zeggen dat ik alle regen inmiddels wel een beetje zat begin te worden.
Vandaag was er wederom veel regen, dus meer dan door het koloniale stadje slenteren hebben we niet gedaan. Ik vertrek morgen naar Ilha Grande, een eiland voor de kust van Rio. Ik hoop dat het daar wel mooi weer is, anders heb ik er niet heel veel te zoeken en ik ga er nog wel voor vier dagen heen. Ik hoor net dat de weersvoorspellingen dramatisch zijn, er wordt heerlijk veel storm verwacht.

M´n reis begint al aardig aan z´n eind te komen. Nog maar 1,5 week en dan vlieg ik al weer terug naar Nederland. Nog maar even niet aan denken. Eerst Ilha Grande en dan Rioooooo!!

Liefs vanuit het heel mooi groene maar regenachtige Brazilie!

Het internet is hier erg traag, foto´s volgen later...

• 19 Februari 2014 - 09:40

Petra:

Hoi lieve Karlijn,
    Wederom weer een schitterend reisverslag. Wat een belevenissen allemaal! Het is maar goed dat je veel foto's je maakt. Dan kan je naar aanleiding daarvan je verhalen vertellen. Ik denk dat dat anders heel moeilijk is, omdat je gigantisch veel hebt gezien en meegemaakt. Ja, meis nog maar een kort poosje te gaan. Buit het nog maar uit en geniet er maar van. Ik ben heel benieuwd om je weer te zien en ook nog wat verhalen te horen. Maar kom straks eerst maar even bij van alles. Hele dikke knuffel van Petra xxx

• 19 Februari 2014 - 10:50

Jan:

Heey Karlijn!
    Leuk verhaal! Je doet een beetje de reis van Marlijn en mij maar dan omgekeerd! Iguazu, (pantanal niet dan), Sao paulo, paraty, ilha grande, Rio. Paraty was een erg leuk stadje maar niet overdreven veel te doen. Op een regenachtige dag moet je gewoon caipirinhas drinken bij een van die tentjes op het kleine strandje. Die waren zo groot dat het echt niet verstandig was om er meer dan 3 te drinken :)
    Op ilha grande hebben we de hike gedaan naar het strand aan de zuidoost kant. Ik weet niet meer hoe dat strand heet, maar het was echt een hele gave hike van ~7 kilometer met fantastische uitzichten. Eventueel kan je geloof ik met de boot terug, of ander 7km terug lopen. Ik hoop wel dat je een beetje mooi weer hebt want anders zal het eiland misschien wat tegenvallen. Doe de groeten aan alle honden daar!
    Gr Jan

• 19 Februari 2014 - 11:20

Marjolein:

Karlijntje! Wat een leuke verhalen weer! Wat doe je toch veel! En wat is het gaaf om terug te lezen, wat ik ook veel heb gedaan! Bizar hoe die regen daar kan zijn he, hier denk je dat het flink kan regenen, maar daar lijkt er soms geen einde aan te komen....dat is wel heel jammer voor de planning en de kustplaatsen maar goed.....je kan er helaas niks aan veranderen! Jammer dat zo'n topreis alweer bijna voorbij is, maar ik vind het ook heel leuk dat je er weer bijna bent!! Nog even heel veel plezier! Geniet van Rio! Ik heb nog foto's van Jesus Christ met vinger, maak jij ze zonder vinger?;)

xx Marjolein

• 23 Februari 2014 - 11:49

Peetje:

Lieve Lieve Kar!!
    Wat een geweldig verhaal. Die mooie watervallen, ik kan er ook nooit genoeg van krijgen, geweldig he!!
    En je hebt zoveel dieren gezien, gevist, gezwommen, geklommen, gesnorkeld! Wauw
    Ik zal niet liegen, stiekem vind ik het ook wel een beetje leuk dat je weer bijna terug komt, maar ik begrijp ook heel goed dat je er nog even van wilt genieten en ik hoop heel erg dat je nog heel veel zon hebt!