Patagonië zo mooi! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Karlijn Vermond - WaarBenJij.nu Patagonië zo mooi! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Karlijn Vermond - WaarBenJij.nu

Patagonië zo mooi!

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

30 Januari 2014 | Argentinië, Ushuaia

Inmiddels heb ik 5121 km van grensdorpje La Quiaca naar fin del mundo Ushuaia afgelegd! Maar voordat ik hier aankwam heb ik nog wat leuke dingen gedaan. :)

Mendoza is een leuke stad, maar het is geen Salta. Je kunt hier wel veel activiteiten doen. Ik weet dat dit dé plek is om te gaan paardrijden en toch heb ik het niet gedaan...
Behalve dat ik een hoop belangrijke en persoonlijke spullen ben kwijtgeraakt, hebben de gestolen tassen me ook een hoop ´regelgedoe´ bezorgd. Veel dingen heb ik opnieuw moeten kopen en ik heb aangifte moeten doen bij de politie. De eerste keuring die je hier volgens mij als toekomstig politieagent moet ondergaan, is een selectie op basis van uiterlijk. Ik heb hier nog geen lelijke politieagent gezien en ik heb er een hoop gezien inmiddels. De aangifte is na acht keer daar verschijnen en drie uur wachten ook gelukt. De meeste spullen heb ik wel verzameld, van spiegel tot jas, van brillenkoker tot lonely planet. Nu nog een camera, dat moet maar wachten tot Buenos Aires. Hier word je groot en sterk van...

Maandag 6 januari heb ik de bike en winetour gedaan. Op een oranje fiets door de wijngaarden! Ik zeg beter kan niet!! De eerste wijngaard die we hebben bezocht was van Trapiche. Hier hebben we uitleg en een rondleiding gehad. Aan het eind ook nog een aantal wijntjes geproefd. Heerlijke Malbec! Daarna door gefietst naar een olijvengaard. Groene en zwarte olijven komen dus van dezelfde boom. En olijfolie is duur omdat er 10 kg olijven nodig is om 1 liter olijfolie te maken. Ik heb hier de gekste dingen geproefd die van olijven gemaakt waren, was leuk! Daarna hadden we lunch op een bierbrouwerij. Ze hadden bier, de brouwerij heb ik even gemist. Daarna nog twee wineries bezocht. Bij de laatste hadden ze ook witte wijn en rosé. Dat was best lekker op het terras bij 38 graden :). De dag zijn we geëindigd in de lokale dansclub. Dat was overigens ook een hele beleving...

De volgende dag heb ik niet veel gedaan. Ik heb in het park gehangen, het is een groot en mooi park. Heerlijk!
Die woensdag heb ik de High Mountaintour gedaan. Veeeel en laaang in een busje gezeten. Ik zat gelukkig naast een gezellig meisje. Op verschillende uitzichtpunten uit de bus geweest, in een skilift gezeten, door een National Park gewandeld en de hoogste berg van Zuid Amerika gezien. De Aconcagua is 6962 m hoog. Was leuk, maar ik ben verwend met mooie trektochten etc..
Donderdag heb ik een trek, rappel (abseilen) en raften gedaan. De trek stelde niks voor, het abseilen was leuk en het raften geweldig!!

Ik ben ook nog steeds op zoek naar een geschikte plek om te gaan bungeejumpen, maar heb die nog niet gevonden. In een adventure park vind ik niet de moeite waard. Maar paragliden leek me ook wel wat.
Het was super gaaf! Ik vond het in het begin wel een beetje eng, je kunt niks daar in de lucht. Super mooi uitzicht en leuke ervaring.
Verder heb ik niet zoveel in Mendoza gedaan. In het park gehangen, nieuwe spullen verzameld en een city tour in zo´n bus gemaakt. Ik kan er niks aan doen, ik ben ook in deze bus in slaap gevallen...

Ze kopen hier trouwens alles op afbetalen. Heel apart, de wekelijkse boodschappen van €20 worden in zes keer afbetaald, schijnt goedkoper te zijn. Als je dollars hebt is alles ook veel goedkoper. Het wisselen schijnt hun manier van sparen te zijn. Ik ben helaas al door m´n dollars heen.

Zaterdag 11 januari ben ik in de bus naar Bariloche gestapt. Was een lange rit, vooral omdat een groot deel onverharde weg was. Na zo´n 21 uur kwam ik aan. Bariloche is net een soort Zwitserland; mooie meren, mooie bergen, lekkere chocola en super duur! Mijn hostel lag op een berg en ik had een prachtig uitzicht over het meer. Op dit meer doen ze volgens mij alleen niks, ik heb geen boot, kano, zeilboot of wat dan ook gezien. Verder was er genoeg te doen.
Ik ben weer gaan raften! Totaal anders, maar weer helemaal leuk! Deze rivier had helderblauw water en we konden er ook in zwemmen. Geen foto´s deze keer want de fotograaf was in het water gevallen... De volgende dag heb ik een hike naar de Tronador gedaan. Dat is een gletsjer. Was een mooie tocht door de bossen. Heb daarna een dagje ´vakantie´ gehouden; in de zon op een ligbed liggen en van het uitzicht genieten. Die zaterdag heb ik m´n autorijskills ook nog even bijgehouden. Met een huurauto zijn we over famous Route 40 naar hippie stadje El Bolson gereden. Jammer genoeg moest daar een debiel aanwezig zijn die het nodig vond om onze auto open te breken. Mijn wandelschoenen wilde hij kennelijk niet hebben (de rest hou ik angstvallig bij me..), maar van de rest waren wel de tassen weg, incl paspoort en creditcards..
Bariloche was echt leuk; mooie omgeving, leuke mensen ontmoet, leuke dingen gedaan, leuk stadje, leuk uitgaan. Hier wil ik nog wel eens terug komen :).

Na de nacht overgeslagen te hebben ben ik zondag 19 januari in de twee dagen durende bus naar El Chatèn gestapt. Patagonië is echt mooi. Maar ik moet toch echt zeggen na 12 uur lang hetzelfde uitzicht te hebben gezien, ben je hier ook wel klaar mee. De tweede dag zat ik ook nog in een bus die niet eens Boliviawaardig was, maar goed.
El Chatèn, een heel klein dorpje met een beroemde berg, de Fitz Roy. Ik wist niet dat je meer kunt doen in El Chatèn dan in El Calafate. Beter gezegd, ik zat te kort in El Chatèn en te lang in El Calafate. Ushuaia was volgeboekt dus ik moest wachten tot ik daar heen kon. In El Chatèn heb ik een trek over de gletsjer gemaakt. Met van die niet loopbare crampons onder je voeten, was wel geweldig! Ik had de neiging om tegen zo´n berg aan te springen en te kijken of ik zou blijven hangen, heb het maar niet gedaan. Ik heb ook de trek naar Fitz Roy gemaakt. Ik ben niet helemaal boven geweest, tijdnood om de bus te halen, erg jammer.
El Calafate is een stuk groter dan El Chatèn. El Calafate ligt overigens 13 515 km bij Amsterdam vandaan. Ik ben hier met een boot naar drie gletsjers geweest, Upsala, Spegazzini en Perito Moreno. Erg indrukwekkend! De dag er na ben ik bij de Perito Moreno Glacier geweest, nu op de balkons ipv op een boot en vanaf de andere kant. De Perito Moreno is een ´muur´ van 60 meter hoog. Je hoort en ziet ook continu het ijs kraken en breken. Heel indrukwekkend!!

Ik ben nu in Ushuaia. Het is hier vooral koud! Ongeveer 5 gr, maar het waait hier zo hard! Gisteren had ik geluk en ben ik met een zeilboot over de Beagle naar een eilandje gevaren. Daar hebben we een wandeling gemaakt en terug zijn we ook nog gestopt bij de zeeleeuwen en de vuurtoren. Vandaag ben ik in het National Park geweest. Ik heb een wandeling gemaakt langs de kust en door de bossen. Het is hier mooi, vooral in de bergen. Het stadje zelf stelt eigenlijk niet zoveel voor, er valt ook niet echt veel te beleven.

Morgen op naar de hitte in Buenos Aires!!

  • 30 Januari 2014 - 14:36

    Marjolein:

    Karlijntje!

    Super leuk je verhalen!! Super fijn dat het inmiddels wel weer bijna allemaal geregeld is... Ik geniet helemaal van wat je allemaal doet want het is zó herkenbaar, soms doe je andere dingen/ heb je volgens mij zelfs bijna nog meer gedaan! Stiekem zit ik te bedenken dat het inmiddels al best wel opschiet dat je alweer bijna terugkomt, voor ons iig leuk;) Geniet, beleef, bewonder!
    Ik begin maandag aan stage! verder lekker druk, en inmiddels ook koud hier. Ik had gisteren tennisles met zo'n ijzig koude wind, niet ok eigenlijk....
    ciao

    xxx

  • 01 Februari 2014 - 23:35

    Natas:

    Haha ik had wel een foto willen zien van jou die tegen een berg aan springt en met die mooie crampons te blijven hangen in de berg :P
    Verder klinkt het allemaal weer super!! Spreek je snel!!

    XXX

  • 01 Februari 2014 - 23:37

    Natas:

    Foto's zien er ook weer schitterend uit!! Ja had m'n reactie wat te snel geschreven zonder de foto's te bekijken. Had eerst niet gezien dat je weer nieuwe had...

  • 12 Februari 2014 - 12:04

    Peetje:

    Jemig jij hebt wel alle soorten reizen meegemaakt, wandelen, autorijden, bussen waarbij je doorligplekken krijgt en een hobbelbobbel massage incl zit ;) Later kijk je hier met plezier op terug. Wel balen dat ze jullie weer moesten hebben met de autoroof! Je moet ff je inbreek tracker uitzetten dan vinden ze je niet meer!
    Maar zo te horen verveel jij je nog lang niet.
    Wij zijn net terug van een geweldige wintersport, de winterspelen zijn hier ondertussen ook gaande en we hebben op schaatsen al een heleboel medailles gehaald, maar jij hebt een veel spannender bestaan daar!
    Spreek je snel weer en zoals je zelf al zei: hier wordt je groot en sterk van ;)
    Geniet Chick!
    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Ushuaia

Karlijn

Actief sinds 08 April 2010
Verslag gelezen: 636
Totaal aantal bezoekers 31141

Voorgaande reizen:

04 November 2013 - 03 Maart 2014

Zuid Amerika

15 April 2010 - 17 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: