Bijna kerst, plannen zijn om gewijzigd te worden - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van Karlijn Vermond - WaarBenJij.nu Bijna kerst, plannen zijn om gewijzigd te worden - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van Karlijn Vermond - WaarBenJij.nu

Bijna kerst, plannen zijn om gewijzigd te worden

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

23 December 2013 | Bolivia, Tupiza

La Paz is een stad in een vallei, ziet er leuk uit van boven maar het is niet een heel bijzondere stad. Een van de dingen die op het lijstje stond om te doen in Zuid Amerika was het rijden van de Death Road. Was/is de gevaarlijkste weg van de wereld, zoals ze hier zeggen. Je wordt eerst met een busje naar boven gereden, 4200 m en dan begin je aan 54 km afdalen. De eerste 24 km zijn over asfalt, heel apart om dan auto`s in te halen... Daarna over `gravel`, ik zeg; stenen, modder, water en zand. Op het tweede deel kom je gelukkig niet meer zo veel auto`s tegen. Maar het idee dat tot een paar jaar geleden twee trucks elkaar daar moesten passeren is bizar. Dan snap ik wel dat er een in het ravijn belanden. Het was echt super leuk!! De outfit zag er niet uit, maar voelde wel `veilig`. We begonnen in de regen bij 5 gr en eindigden in de zon bij 25 gr. Na de Death Road zijn Kim en ik nog gaan ziplinen. Dat was drie keer 400 m. Mooie afsluiting! Daarna lunch en ruim drie uur in een hobbelbusje terug. En `s Avonds maar weer eens echt op stap geweest!

Op donderdag de 12 december zijn we vertrokken naar Rurrenabaque. Op weg naar de jungle! Of eigenlijk Pampas, safari door de jungle met een bootje. Ons vliegtuig had ruim drie uur vertraging maar we konden gelukkig nog starten. Eerst weer twee uur in een hobbelauto, echt niet normaal, die mag na iedere rit wel even alle schroefjes nakijken. Eenmaal bij de rivier aangekomen gingen we drie uur door de Pampas dierenspotten. We hebben er best veel gezien; roze dolfijnen, veel apen, alligators, schildpadden, toekans, arends en veel andere vogels. Was maar goed dat we een gids hadden anders had ik echt de helft gemist. Bij de lodge aangekomen stond ons nog een leuke verrassing te wachten; Frederico. Frederico was een alligator van drie meter. Als hij uit water kwam was dat best groot! Onze boot was ook naar een andere aanlegplaats verbannen, want onder de trap was zijn plekje... ´s Avonds zijn we nog op alligator- en kaaimanspotjacht geweest. We hebben er best nog wat gezien.
De volgende dag slangenjacht, ik ben even afgehaakt, lang leve het Boliviaanse eten... Daarna weer dierenspotten, zelfs de luiaard gevonden. De derde dag regende het om vijf uur, dus we konden blijven liggen, geen zonsopgang voor ons, helaas. Maar ´s morgens hebben we nog wel met de roze dolfijnen gezwommen, heel leuk! Na de lunch in verkorte route terug naar de auto en terug naar Rurrenabaque. De volgende dag terug met heerlijk zeven uur vertraging, maar we waren allang blij dat het vliegtuig nog ging want ons geld was bijna op en daar hadden ze geen pinautomaten.

´s Avonds zijn we met de nachtbus naar Uyuni vertrokken. In Uyuni hebben we de driedaagse tour geboekt. De eerste dag waren de zoutvlaktes. Dat was echt super mooi!! Een hoop leuke en mislukte foto´s gemaakt. Nog een cactuseiland bezocht en een bijzondere grot. ´s Avonds een zonsondergang gezien met aan de andere kant stortregen en onweer. We hebben geslapen in het zouthotel. Daar waren de muren en tafels etc allemaal van zout, zelfs het bed. De volgende dag weer vroeg opgestaan en veel lagunes gezien, een vulkaan bezocht en zandduinen gezien. Veel mooie natuur. De derde dag nog vroeger opgestaan en de zonsopgang gezien bij de geizers, heel koud maar wel heel bijzonder (het vroor hier ´s nachts gewoon). Daarna naar de hotsprings, lekker in bad om 7 uur ´s morgens :). Toen naar het hoogst gelegen meer geweest, dat lag op 5500 m. Best hoog, de vulkaan die er naast lag was ruim 6000 m. Daarna nog zes uur terugrijden, nog twee stops gemaakt, in een dorpje en bij een mooie vallei vol met lama´s.

Vanaf hier is mijn reisplan een beetje gewijzigd. Ik had toch bedacht dat ik nog naar de mijnen in Potosi wilden en kerst ga ik niet in Salta (Argentinie) vieren. Alle leuke mensen die ik tegen ben gekomen en ook Kim vieren kerst in Sucre (nog steeds Bolivia dus) en ik nu ook. Tussendoor wilde ik wel nog graag mooi weer, dus zit ik nu even in Tupiza. Kim is gaan paardrijden, is niet mijn ding, dus ik ben gewoon aan het chillen/wandelen.

Vrijdagochtend de bus naar Potosi en ´s middags de mijntour gedaan. Ik dacht echt dat dit het ergste/engste zou zijn wat ik ooit gedaan had. Maar het viel zooooo tegen. We zijn namelijk alleen de mijntunnels in geweest, dat is de eerste vijf minuten eng, het is echt heeeel donker, maar daarna niet meer. Het was alleen vrijdagmiddag en onze gids kon geen mijnwerkers (die aan het werk waren) meer vinden. Dus ik ben niet afgedaald en de enorme hitte en benauwde ruimtes niet tegengekomen. Moet ik ooit nog maar eens over doen.

Nu zit ik sinds zaterdagmiddag in Tupiza. Weer een hoop gezien afgelopen weken, maar het blijft zooo leuk en zooo mooi! Vanavond opweg naar Sucre voor kerst. Ben benieuwd, ik ben zo niet in kerststemming..

Bedankt trouwens voor alle leuke berichtjes! Heel leuk om te krijgen!!!
Het internet is hier heel slecht, foto´s volgen later.

Liefs vanuit Bolivia X

  • 23 December 2013 - 19:00

    Rienke:

    Wow! Klinkt weer fantastisch. Dat je die kaymannen en zwemmen met dolfijnen in een adem noemt vind ik wel spannend, maar blijkbaar heb je al je vingers nog anders had je het vast niet zo leuk kunnen omschrijven:). Geniet van kerst in de zon! Mooier dan dit kan 2014 volgens mij niet beginnen! Geniet ervan. Liefs, rienke

  • 23 December 2013 - 19:17

    Petra:

    Hoi lieve Karlijn, wat zal jij vaak een wow gevoel hebben? Dit is toch een droom die uitkomt. Geniet er maar van en dat doe je ook wel aan je schrijven te merken. Als je jouw verslagen leest, dan kan je het in gedachte voor je zien hoe jij alles beleefd. Geweldige mooie verhalen!! Ik wil je een hele bijzondere en mooie kerst toewensen en dat het in 2014 voor jou een topjaar mag worden met veel liefde, warmte, geluk en positieve dingen. Hele dikke knuffel van Petra xxxxx

  • 25 December 2013 - 11:02

    Marian:

    Wat is dit prachtig nicht[je]!! ik ben te vroeg geboren, ik zou er graag bij zijn als ik dit zo lees.
    Genieten dus van alles wat je meemaakt!!
    "n tante...

  • 27 December 2013 - 12:32

    Mariska:

    Klinkt allemaal heel gaaf! Heb je een leuke kerst gehad? Alhoewel het kerstgevoel misschien er niet helemaal was vanwege het warme weer? Nu op naar het nieuwe jaar! Geniet er nog van daar!
    Xx mariska

  • 27 December 2013 - 23:34

    José:

    Dag Kareltje.....

    het is net of je ons een beetje mee neemt op reis! Fijn om te lezen dat het nog steeds zoooo leuk en zoooo mooi is wat je allemaal tegenkomt, zelfs al is het een 3 meter grote Frederico....
    Ben alweer benieuwd naar je volgende verslag, je kerst "beleving" in de hitte.
    Wens je een uitbundig oud en nieuw!
    Liefs, José


  • 30 December 2013 - 13:49

    Joris:

    Hey Karlijn!

    Leuk verhaal weer! Leest lekker weg, ben benieuwd naar de foto's!
    De foto van de death road zag ik al op je fb, geweldige 90's/new kids outfit inderdaad ;)
    Met kerst kwam er ook nog een foto van jou met kerstmuts in het zwembad langs, was toch wel een tikkie jaloers ;)
    Verder wens je alvast een goed nieuwjaar!
    Enjoy! Joris

  • 30 December 2013 - 22:34

    Ton En Joke:

    Hee wijffie,

    Zo te lezen gaat het daar opperbest. Kaaimannen, dolfijnen, zoutvlaktes lijkt mij eigenlijk ook wel wat. Tis net wat zussie zegt, ben te vroeg geboren. Alleen een minpuntje natuurlijk omdat je niet mee naar beneden gegaan ben (je weet wie het zegt) Dan wensen we je een fijne jaarwisseling in dat "verre oord" , blijven schrijven en vooral blijven genieten.

    Groeten Ton en Joke

  • 31 December 2013 - 08:29

    Ada:

    Hoi Karlijn, wat een heerlijke verhalen om te lezen en wat maak je veel mee. Ik wens je in het verre oord een goede jaarwisseling toe. Gr ada

  • 31 December 2013 - 18:26

    Kees En Petra:

    hoi karlijn wij hebben van joke het adres gekregen om jou te volgen.
    wat een verhalen zeg leuk om te lezen.
    wij wensen jou alvast een goede jaarwisseling en een reislustig 2014.
    kijk al weer uit naar de vervolg avonturen.
    groeten kees en petra

  • 31 December 2013 - 18:52

    Ien:

    Ha Karlijn
    In een woord fantastisch alles wat je meemaakt, blijf het schrijven volhouden want dan kunnen wij er ook een (heel klein) graantje van meepikken. Een heel goed begin van 2014 voor jou en genieten he!!
    Ien

  • 02 Januari 2014 - 20:04

    Annemiek:

    Ha Karel!
    Wat een geweldige verhalen. Lag een beetje achter (was nog voor Machu Picu) maar ben nu weer helemaal bij. Wat een fantastische foto's en verhalen!!

    Blijf vooral genieten!! Maar das zo te lezen niet echt heel moeilijk :-)

    Liefs Miek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Tupiza

Karlijn

Actief sinds 08 April 2010
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 31133

Voorgaande reizen:

04 November 2013 - 03 Maart 2014

Zuid Amerika

15 April 2010 - 17 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: