Peru week uno - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Karlijn Vermond - WaarBenJij.nu Peru week uno - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Karlijn Vermond - WaarBenJij.nu

Peru week uno

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

12 November 2013 | Peru, Arequipa

¡Hola Todos!
Een berichtje vanuit Peru! Het gaat hier prima! :)
Vlucht was okee, eerste vlucht heerlijk ruim, de tweede mega krap maar ik ben er gekomen!
Eerst een paar dagen in Lima gebleven, iets langer dan gepland. Lima is wel een leuke stad, maar als het kan moet je gewoon weer zo snel mogelijk verder reizen. Er is niet echt veel te beleven en er staan overal veel tralies voor de ramen, deuren en tuinen (ook veeel politiemannetjes), erg gezellig. Veel meer dan de Pacific Ocean (dat noem je dus geen zee), Historisch Centrum en Miraflores hebben we niet gezien. Onze schoenen zijn aardig ingelopen, veeeeel gewandeld (laten we degelijk beginnen), een heftige busrit ervaren (al viel dat nog best mee, waar sommige Peruanen zich toch in proppen?!), heerlijk Pisco gedronken =), de sloppenwijken bekeken en een fonteinenshow bezocht (bijna Eftelingwaardig).
Ik voel me ook behoorlijk een wandelende attractie; ik ben lang, wit, loop op hosklossen en spreek gebrekkig Spaans, maar dat went vanzelf denk ik...

Vrijdag zijn we met de PeruHopBus vertrokken richting Paracas, dat was ongeveer 6,5 uur rijden. Onderweg zijn we nog gestopt op een privestrand om te lunchen. In Chincha zijn we bij Hacienda San Jose geweest. Op deze katoen- en suikerplantages werkten slaven. Je kon hier zien waar ze gewoond hebben, gestraft zijn, ondergrondse gangen etc. Erg indrukwekkend was dit! We kwamen in het donker aan in Paracas en hebben gegeten met de rest van de bus. Leuke groep, veel verschillende nationaliteiten.

Zaterdag was een drukke dag. Voor het eerst mooi weer!! We zijn met de boot vanaf Paracas naar de Islas Ballestas gegaan. Gelukkig was de zee nu rustig, geen kotsocruise voor ons :). Op deze eilanden zijn veeeeel vogels, pinguins, zeeleeuwen te zien en we hebben zelfs dolfijnen gezien. Daarna de bus in en naar Reserva Nacional de Paracas gereden. Een natuurreservaat wat echt super mooi is. Pacific ocean meets desert. Zo mooi kan Peru dus zijn! Heeel jammer dat we met de bus waren, na 15 minuten werden we al weer ingeladen :(, ik had er wel de hele middag kunnen zitten.. Na ruim een uur kwamen we aan via Ica (hier deed de pinautomaat het wel, erg nerdie van ons dat we dat woord wel in het Spaans wisten maar er niet in het Engels opkwamen...) aan in Huacachina. Weer een goeduitziend hostel met zwembad (ik heb nog steeds niet gezwommen daar niet van) en 18 bed dorm (hoe meer zielen hoe meer vreugd..) ingecheckt. Om vier uur zijn we met een Sandbuggy de zandduinen in gegaan. We hadden een wild oud leuk mannetje die met onze groep door de duinen heeft gecrosst. Gillen was niet verboden en anders hadden we het toch wel gedaan! Op een gegeven moment zijn we afgezet op een zandduin en moesten we naar beneden sandboarden. Super leuk was dat! Het ging ook nog best goed. Later waren de duinen een beetje te stijl om staand naar beneden te gaan, dan maar op ons buik en dat gaat echt heeel hard! ´s Avonds op stap met de groep tussen alle Peruanen, was leuk!

Zondag was een erg enerverende dag voor mij... We gingen maar met zes van de groep (kater?!) richting Nasca, om de Nascalijnen te bekijken. Dit zijn lijnen (maar max 10 cm diep) gemaakt door de Incas (600 BC ongeveer). Het zijn 800 rechte lijnen, 300 geometrische figuren en 70 dieren of planten. Wat de reden van deze lijnen is weet nog altijd niemand. Kim zou in zo´n vliegtuigje gaan, ik niet. Het was twee uur rijden naar de eerste uitkijktoren, daar was de Paracas Family te zien (lijken een beetje kindertekeningen), een half uur verder was de tweede uitkijktoren, daar waren de hand en de boom te zien (ik dacht de cactus en de spin 8)). In Nasca zelf ging Kim met nog een paar naar het vliegtuigje toe en de rest ging lunchen. Na een uur of wat weer terug naar het verzamelpunt mochten we niet meer weg, want de rest zou ook zo komen. Ongeveer twee uur later kwam de rest ook, gelukkig hadden zij de figuren wel goed kunnen zien. Het was het waard om de lijnen te zien, maar al dat wachten duurde eindeloos.

Gisteren een wijntour gedaan, om 11 uur ´s morgens 6 verschillende Pisco´s en wijnen geproefd en daarna heerlijk gechilld bij het zwembad. Aan het begin van de avond de (party)bus in.

We zijn vanmorgen aangekomen in Arequipa, na een ruim 13 uur durende busrit en daarna stadswandeling, vond ik dat het wel even tijd was voor een chillmomentje met cocathee :)

Adios!

Liefs Karlijn

• 13 November 2013 - 00:04

Rienke:

Wow! Wat een boel in een week... Heel wijs dat je niet bent gaan vliegen in Nasca, want dat is een 'kotsocruise/vlucht'.
    Super gave verhalen en op de een of andere manier verbaast het mij niet dat het om de zin over drank/feesten gaat;). Ben benieuwd of je dat ook vier maanden gaat volhouden;). Geniet ervan (zoals je duidelijk al volop doet).
    Liefs, Rienke

• 13 November 2013 - 01:23

Natas:

Wat hebben jullie al veel gedaan zeg!!! Klinkt echt super gaaf allemaal. Hoop trouwens dat het eten op de papaya en cocathee na wel goed te doen is ;-). Xxxx

• 13 November 2013 - 09:11

Marjolein:

Leuk verhaal schatje! Jullie hebben zeker al veel beleefd! Stiekem vind ik het ook extra leuk om je eerste ervaringen te lezen over hostels en de bus! Heel veel plezier weer met de volgende avonturen! xxx

• 13 November 2013 - 10:52

Angela:

Super nice meiden!! Klinkt goed allemaal!! Enjoy!

• 13 November 2013 - 10:55

Mathijs:

Jullie hebben al heel wat gezien in ruim een week! Als jullie dit tempo aanhouden kunnen jullie nog wel een continent erbij pakken in die 4 maanden! ;) Have fun!!

• 13 November 2013 - 13:29

Petra Guerand:

Hoi meis, wat leuk om wat van je te lezen. En alles wat ik lees is genieten! Je hebt al veel gezien en meegemaakt. Op zijn tijd een lekker drankje??? Heel leuk. Het hoort er allemaal bij. Volgens mij ga je wel in hoog tempo en wat je ook vaak tegen mij zegt, ook een beetje rustig aan doen! Maar goed je bent lekker jong en hebt helemaal gelijk dat je er alles uithaalt. Ga er voor en GENIET. Dikke knuffel.

• 13 November 2013 - 16:36

Rolanda:

Super leuk om je verhaal te lezen Karlijn!! Volgens mij heb je het daar enorm naar je zin!! :) Buen Viaje, beso Rolanda ;)

• 13 November 2013 - 18:55

Emma Strien:

Hee Karlijn! Goed verhaal! Echt heel leuk om te lezen en de foto's zijn goed voor de beeldvorming bij je verhaal! Heeel erg veel plezier nog en hou ons op de hoogte :)! Xxx

• 14 November 2013 - 19:26

Ton En Joke:

He Karlijn, ziet er super uit zeg en erg leuk om de foto's erbij te zien. Volop genieten dus!!
    We hoeven denk ik niet te vragen of je het naar je zin hebt, dat is wel duidelijk.

Veel liefs Ton en Joke

• 15 November 2013 - 12:08

Nienke:

Baie leuk om je verhalen te lezen Karel!
    Ookal zit ik hier ben ik toch jaloers op je!

Veel plezier nog kus Nien

• 15 November 2013 - 22:52

Gerard En Ien:

Ha Karlijn,
    Prachtig om te zien wat je allemaal met alleen maar een rugzak kunt doen!
    Geniet van alles en wij genieten natuurlijk zo ook mee! Ennuh nog veel meer foto's maken..
    Dag tot leeszz

• 20 November 2013 - 22:26

Marjolein Wijtmans:

Hee karlijn leuke verhalen leuke foto's.Je hebt het goed naar je zin zie ik.Je mist ons vast niet wij jou wel hor.Maar je hangt met een mooie foto op de deur van de zaal.Dus kunnen we afentoe naar je kijken.Nog veel fun.Dikke kus van mij.

• 04 December 2013 - 21:30

Petra:

Het is alweer een eeuwigheid geleden dat je dit hebt beleefd, maar ik beleef het nu nog een keer voor je door het door te lezen! Wauw wat supergaaf en wat heb je ene hoop gedaan in korte tijd? Hopelijk ga je niet de hele vakantie op dit tempo door, want dan heb je een burn out als je terug komt XD
    Maar ik gok op pictionairy (of hoe je dat in hemelsnaam ook schrijft) met al die tekeningen. 800 BC hadden ze nog geen pen en papier he ;) of behangrol zoals wij dat vroeger altijd deden...
    Maar ik ga gauw door naar je volgende verhaal.. deze klinkt iig al geweldig!
    XXXXX