Test voor de Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Karlijn Vermond - WaarBenJij.nu Test voor de Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Karlijn Vermond - WaarBenJij.nu

Test voor de Machu Picchu

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

22 November 2013 | Peru, Cuzco

We zijn in Arequipa even van de bus afgestapt. We zijn er een week gebleven ipv twee dagen.
Eerst twee dagen gechilld en door de stad gestruind.
Donderdag hebben we een heel culturele dag gehad. Ik ben met Kim, Daria en Kirsty in de kathedraal geweest. Mooie kerk, leuk museum, alles gaat hier onderleiding van een gids. Mooi uitzicht op het dak (zie de schaapachtige foto). Daarna zijn we naar het museum geweest (maar goed dat er nog anderen bij waren, anders was ik mooi op het plein blijven zitten denk ik...). Museo Santuarios Andinos heette het. Daar was ´The Ice Maiden´ te zien. Dat is een echt meisje van 12 jaar oud dat ze in 1995 bevroren op de vulkaan Ampato vonden. Het is een Inca meisje dat 500 jaar geleden is geofferd aan de goden. Heel apart en wel indrukwekkend om een echt meisje bevroren in een glazenkist te zien liggen.
Uiteraard zijn we daarna wat totaal anders gaan doen, heerlijk over de marktjes struinen. Ik ben nog niet echt goed in afdingen. Dan denk ik, "ach het kost al minder dan een euro". Maar ik heb er laatst toch wel 25 cent vanaf gekregen... Aangezien ik echt geeeeeen plek heb in m´n backpack, heb ik alleen een armbandje en een muts gekocht (Mathijs die van jou ligt al in Lopik). Het leven uit een backpack valt nog niet mee trouwens. Het geen wat ik nodig heb ligt altijd onderop en ik ben steeds vanalles kwijt. Meestal probeer ik alles maar los in die lockers te proppen, ik heb er duidelijk nog geen systeem in. Alles gaat hier ook lekker traag, dus als er gezegd wordt over 10 min is de bus er dan kun je rekenen op een uur. Ze lopen hier ook erg traag.


Vrijdagnacht om 3 uur werden we opgehaald voor de driedaagse Colca Canyontrek. Eerst drie uur rijden in een hobbelbusje over weggetjes waarvan je denkt, kan dit?! Eerst een ontbijtje in een dorpje gingen we verder naar een viewpoint waar vaak condors gesignaleerd worden. Na deze dag weet ik ook hoe die vogels er uit zien. Best wel groot. Om 9.30 uur zijn we daadwerkelijk gestart met de trek. Het was vooral naar beneden lopen, maar dat valt nog niet mee als je dat vier uur moet doen, geen berg of heuvel gewend ben en het minimaal 35 graden is. Rond lunchtijd kwamen we aan bij onze lodge. Heerlijk primitief maar eten was lekker, aardappelsoep en rijst met omelet uiteraard. Meer dan slapen en gegeten hebben we daar eigenlijk niet. De volgende dag beetje omhoog, beetje naar beneden en best wel een stuk ´vlak´ gelopen. Kwamen weer rond lunchtijd aan in een lodge dat er uitzag als een vakantieplaatje uit zo´n boekje! Zwembad, volleybalveld, mooi uitzicht! Zonde om te slapen dus :). Er was geen electriciteit dus het was romantisch eten bij kaarslicht. Was wel leuk dat er ook nog andere groepen waren. Waaronder eentje met een verdwaalde Belg die ongeveer 13 uur in z´n eentje door de Canyon had gelopen, waarvan 8 uur zonder eten of drinken. Hij zag er ook niet uit toen hij aankwam... De volgende dag was de ergste, alleen maar naar boven en dan nog half uurtje vlak. Het was echt zwaar maar in ruim 2,5 uur gelukt :) --> categorie fit (al voelde het echt niet zo!). Toen we boven waren en het restaurant bereikt hadden was het eindelijk tijd om te ontbijten (8.30 uur). We zijn daarna met de bus nog langs wat viewpoints gereden, nog vliegende condors gezien en gestopt bij de Hotsprings, dat hadden m´n benen wel verdiend ;) :). We hebben deze drie dagen ongeveer 25 km afgelegd en de Machu Picchu wordt 42 km in vier dagen...


De busrit naar Cusco was dit keer geen partynachtbusrit, het was vooral KOUD! Met vijf dekens werd ik nog steeds niet warm, maar na 10 uur kwamen we aan. De zon is hier verdwenen, het is hier regenachtig en rond de 20 gr. Beetje Nederlands dus. We hebben een erg enerverende stadswandeling gedaan, ik heb de helft niet verstaan omdat de gids zo zachtjes aan het praten was en de andere helft vond ik niet heel interessant. Ik was misschien gewoon niet zo in de stemming voor iets informatiefs...


Aangezien we nu in Cusco zijn, hebben we een dagtourtje Sacred Valley gedaan. Misschien had ik er een beetje te veel van verwacht, maar ik vond de Colca Canyon mooier/leuker. Je hebt in de Sacred Valley verschillende Inca steden/bouwwerken staan. Maar het is echt super toeristisch en het regende ook, toch wel minder leuk.


De Machu Picchutrek begint ook al aardig dichtbij te komen. Zaterdag de 23e starten we de vierdaagse Inca trail. Ik begin er steeds meer tegenop te zien. Het regenseizoen is begonnen en ik hoor alleen maar horrorverhalen over dat het alleen maar regent tijdens de trek. Dan moet je ook nog in half natte en lekke tenten slapen, het weer onzettend koud is en dan weer je natte kloffie aantrekken om je tocht te vervolgen over modderpaden. Ik vond zelf dat ik al een hoop luxe had ingeleverd, maar dit wordt wel even afzien denk ik. Ik hoop dat het het waard is en anders koop ik wel een kaart met een mooie foto...

Liefs Karlijn

  • 23 November 2013 - 11:35

    Natas:

    Wat hebben jullie weer een hoop gedaan en gezien!! Mooie foto's ook! Ik hoop dat jullie een beetje goed weer hebben bij de volgende trail... Heel de dag in de regen en dan ook een natte tent opzetten, slapen en afbreken lijkt me niks!! Xxxx

  • 24 November 2013 - 11:31

    Rienke:

    He Karlijn,

    Heerlijk verhaal!
    En het is hier echt geen 20graden hoor, dus geniet maar lekker daar.
    Met een beetje drank blijven jullie vast warm tijdens de Inca trial:).
    Ik kijk uit naar de kaart met het uitzicht;).
    Liefs, Rienke

  • 24 November 2013 - 17:52

    Marjolein:

    Heey Karlijntje!

    Leuke veralen weer! Stiekem ben ik toch wel beetje jaloers dat jullie zulke heerlijke avonturen aan het beleven zijn...Peru, ooit ga ik ook nog....Dat backpacken went vanzelf!
    Inca Trail gaat gewoon heel gaaf worden! Is 1 van de 7 wereldwonderen, en jij kan hem doen! Hier is het namelijk koud, en studeren is ook niet alles;) Heel veel plezier nog! Leuk dat je al zoveel mensen ontmoet! En regelmatig verhaaltjes schrijft! xxx

  • 26 November 2013 - 11:56

    Ien:

    Goed gedaan de foto's! Hopelijk hoef je niet te "werken" en valt de blubber en regen mee deze dagen.
    Veel plezier

  • 26 November 2013 - 19:47

    Miranda:

    Hoi Karlijn, vandaag bij Jeroen geweest en hoorde dat ik je zo kon volgen. Fantastische verhalen en mooie foto's. Neem gewoon wat van die Peruaanse blubber mee, leuke oefening voor de donderdag-avond. Wadlopen op zijn Peruaans! Groetjes en doe voorzichtig, x Miranda

  • 01 December 2013 - 09:01

    Ton En Michel :

    Hey karlijn
    Wat een leuke verslagen. En een prachtige foto's. Lekker genieten daar. Groetjes van ons xx

  • 04 December 2013 - 21:40

    Peetje:

    Haha wat ben je ook een lekkerding he, een kaart kopen! Lkkr wandelen zul je, en je gaat ervan genieten, ook in je half lekke tent waar je je tas in een natte plas terugvindt en aangezien je alles erin moet proppen droogt dit pas na meerdere weken! Maar leuk dat het wordt ;)
    Ondertussen ben je er al geweest en weet ik dat het je gelukt is, dus je hebt lkkr doorgebikkeld!
    En ik denk dat je in nog wel meer gekke vervoersmiddelen en wegen terecht gaat komen, en het mooiste is, daar is het allemaal completly duable en kijkt niemand op of om voor 5 extra passagiers. TUuuuurlijk past dat er nog bij ;)
    Hey chickies gaan jullie nog even lekker genieten daar!! ook als je vast zit in een hotel ;)
    Xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Karlijn

Actief sinds 08 April 2010
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 31145

Voorgaande reizen:

04 November 2013 - 03 Maart 2014

Zuid Amerika

15 April 2010 - 17 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: